Procedura przyjęcia do Domu Pomocy Społecznej im. L. i A. Helclów
ZARZĄDZENIE NR 46
z dnia 12 grudnia 2016 roku
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów w Krakowie
w sprawach: postępowania przy przyjęciu osób do Domu Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów w Krakowie oraz zapewnienia niezbędnej pomocy mieszkańcom w dokonywaniu zakupów ze środków mieszkańca, którzy szczególnie ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie załatwiać swoich spraw.
Na podstawie przepisu art. 57 ust. 8 ustawy o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.), § 2 ust. 1, § 12 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Z 2012 r., poz. 964), § 5 ust. 1 Uchwały NR LXXVII/1156/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie nadania statutu jednostce budżetowej - Dom Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów w Krakowie, ul. Helclów 2, zwanego dalej Domem,
§ 1
W celu określenia i zapewnienia indywidualnych potrzeb Mieszkańca oraz zakresu usług zgodnych ze standardami określonymi dla Domu, wprowadza się procedury określające następujące zasady pracy:
Procedura postępowania przy przyjęciu osób do Domu; zał. nr 1,
Procedura postępowania w sprawie zapewnienia niezbędnej pomocy mieszkańcom w dokonywaniu zakupów ze środków mieszkańca, którzy szczególnie ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie załatwiać swoich spraw; zał. nr 2.
§ 2
Za realizację określonych w niniejszym zarządzeniu zasad organizacji pracy i procedur odpowiadają Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego.
§ 3
Zarządzenie obowiązuje z dniem wydania.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia nr 46/2016
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
im. L. i A. Helclów w Krakowie
z dnia 12 grudnia 2016 roku
Procedura postępowania przy przyjęciu osób do Domu Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów w Krakowie
Przyjęcie nowego mieszkańca do przebiega według określonych niżej w tabeli następujących etapów i czynności:
ETAP 1.
CZYNNOŚCI:
- Przyjęcie do Domu Pomocy Społecznej im. Ludwika i Anny Helclów w Krakowie, zwanego dalej także DPS lub Domem, następuje na podstawie decyzji administracyjnej o umieszczeniu w Domu Pomocy Społecznej wydanej przez Prezydenta Miasta Krakowa.
- Do decyzji o umieszczeniu dołączone są dokumenty skompletowane przez pracownika socjalnego odpowiedniej Filii MOPS z rejonu zamieszkania kandydata na mieszkańca.
W nagłych wypadkach, wynikających ze zdarzeń losowych, skierowanie i umieszczenie w Domu może nastąpić poza kolejnością.
Doręczenie dokumentacji z MOPS do Sekretariatu Domu i rejestracja.
Dekretacja przez Dyrektora - przekazanie dokumentacji do Działu Terapeutyczno – Społecznego.
UCZESTNICY:
- Sekretariat
- Zespół Pracy Socjalnej i Ruchu Mieszkańców
ETAP 2.
CZYNNOŚCI:
- Analiza merytoryczna dokumentów.
UCZESTNICY:
- Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego
- Pracownik socjalny
- Główny Specjalista Pielęgn.
ETAP 3.
CZYNNOŚCI:
- Ustalenie terminu przyjęcia do Domu oraz miejsca zamieszkania w DPS (Oddział/pokój).
UCZESTNICY:
- Pracownik socjalny
- Kierownik Oddziału
ETAP 4.
CZYNNOŚCI:
- Przed przyjęciem osoby do Domu pracownik socjalny doręcza osobie mającej zamieszkać w DPS pisemne zawiadomienie o terminie przyjęcia do Domu.
UCZESTNICY:
ETAP 5.
CZYNNOŚCI:
- Pracownik socjalny ustala aktualną sytuację osoby skierowanej do DPS w miejscu jej zamieszkania lub pobytu, która stanowi podstawę indywidualnego planu wsparcia (IPW) po przyjęciu tej osoby do Domu. Podczas wizyty pracownik socjalny informuje osobę skierowaną do DPS i rodzinę o zasadach pobytu i opieki w Domu, w tym o możliwości utrzymywania relacji i kontaktów rodzinnych, ofercie wsparcia ze strony personelu DPS.
- Podczas wizyty w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby skierowanej do Domu, pracownik socjalny DPS sporządza Kwestionariusz kandydata na mieszkańca.
UCZESTNICY:
ETAP 6.
CZYNNOŚCI:
- Przekazanie i skonsultowanie uzyskanych na wizycie informacji o kandydacie na mieszkańca Kierownikowi Oddziału oraz Psychologowi.
UCZESTNICY:
- Pracownik socjalny
- Kierownik Oddziału
- Psycholog
ETAP 7.
CZYNNOŚCI:
- Przyjęcie nowego mieszkańca do Domu:
- 1.1 powitanie w pokoju nr 16 na parterze lub bezpośrednio w wyjątkowych sytuacjach na Oddziale,
- 1.2 przedstawienie i przypomnienie mieszkańcowi przysługujących praw i obowiązków wynikających z zamieszkiwania w Domu, zapoznanie z odpowiednimi przepisami wewnętrznymi Domu – w tym o obowiązku poszanowania praw innych mieszkańców do spokojnego zamieszkiwania oraz poinformowanie i przypomnienie o zasadach odpłatności za pobyt w DPS oraz sposobie pobierania odpłatności.
- 1.3 założenie dokumentacji mieszkańca:
- a) arkusz ewidencyjny,
- b) druk ZAP-3,
- c) deklaracja wyboru lekarza POZ w przypadku rezygnacji z dotychczasowego,
- d) oświadczenie dot. przekazywania informacji o stanie zdrowia,
- e) oświadczenie dot. wskazania osoby lub osób uprawnionych do uzyskiwania informacji o sytuacji mieszkańca,
- f) oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych,
- g) oświadczenie o wyrażeniu zgody na pobieranie środków pieniężnych na dopłatę za pobyt w DPS oraz leki ze 100% odpłatnością, oświadczenie dotyczące wydania rzeczy wartościowych pozostałych po śmierci mieszkańca,
- h) wykaz rzeczy osobistych spisanych w dniu przyjęcia do DPS,
- i) protokół przyjęcia do depozytu przedmiotów wartościowych lub środków pieniężnych.
- 1.4 zawiadomienie o przyjęciu nowego mieszkańca: MOPS w Krakowie, Urząd Skarbowy, ZUS oraz w przypadku osób umieszczonych Postanowieniem Sądu - właściwy Sąd.
- 1.5 Towarzyszenie mieszkańcowi przy przejściu do pokoju na właściwy Oddział.
- Wprowadzenie mieszkańca do społeczności Domu - przedstawienie Kierownika Oddziału oraz pozostałego personelu na Oddziale, zapoznanie ze współmieszkańcami,
- Przedstawienie zakresu pomocy i opieki, którą mieszkaniec może otrzymać na Oddziale.
- Pomoc w rozpakowaniu rzeczy, ułożenie w szafie.
UCZESTNICY:
- Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego
- Pracownik socjalny
- Psycholog
- Kierownik Oddziału
- Opiekunka
ETAP 8.
CZYNNOŚCI:
- Świadczenia pielęgniarsko – opiekuńcze:
- poznanie i określenie zakresu świadczeń pielęgniarsko-opiekuńczych (w tym dyskretna ocena stanu czystości skóry i zmian występujących),
- rozpoznanie potrzeb zdrowotnych,
- badanie lekarskie.
UCZESTNICY:
- Pielęgniarka
- Lekarz POZ (lekarz prowadzący)
ETAP 9.
CZYNNOŚCI:
- Przekazanie informacji o przyjęciu nowego mieszkańca, jego potrzebach i oczekiwaniach instruktorowi terapii zajęciowej oraz rehabilitantowi.
UCZESTNICY:
- Pracownik socjalny
- Terapeuta zajęciowy
- Pracownik Działu Rehabilitacji
ETAP 10.
CZYNNOŚCI:
- Ponowne spotkanie z mieszkańcem – do trzech dni po przyjęciu - poinformowanie mieszkańca o zasadach tworzenia indywidualnego planu wsparcia IPW i możliwości czynnego uczestnictwa mieszkańca w opracowywaniu IPW, wyboru pracownika pierwszego kontaktu lub pomocy w tym wyborze (jeżeli stan zdrowia mieszkańca pozwala na przekazanie tej informacji).
- Ponowne zapoznanie z odpowiednimi przepisami wewnętrznymi Domu – w tym o obowiązku poszanowania praw innych mieszkańców do spokojnego zamieszkiwania oraz w wymagających tego podkreślenia przypadkach poinformowanie na temat konsekwencji zakłócania spokoju po spożyciu alkoholu lub stwarzania sytuacji kryzysowych związanych ze spożywaniem alkoholu.
- Zaproponowanie oferty zajęć kulturalnych, zajęć w terapii zajęciowej, w rehabilitacji.
- Przedstawienie oferty niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych, zaspokajania potrzeb religijnych, bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych. Przedstawienie informacji o prawach i obowiązkach mieszkańca Domu.
UCZESTNICY:
- Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego
- Pracownik socjalny
- Psycholog
- Terapeuta zajęciowy
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia nr 46/2016
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
im. L. i A. Helclów w Krakowie
z dnia 12 grudnia 2016 roku
Procedura postępowania w sprawie zapewnienia niezbędnej pomocy mieszkańcom w dokonywaniu zakupów ze środków mieszkańca, którzy szczególnie ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie załatwiać swoich spraw
Na podstawie § 5 pkt 2 lit. c rozporządzenia Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r., poz. 964), w celu zapewnienia niezbędnej pomocy mieszkańcom w dokonywaniu zakupów ze środków mieszkańca, którzy szczególnie ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie załatwiać swoich spraw, ustala się następujące zasady postępowania:
- Pracownik Działu Terapeutyczno – Społecznego (DT) może realizować dla Mieszkańców Domu, którzy szczególnie ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie załatwiać swoich spraw, drobne zakupy, np. spożywcze, kosmetyczne, codziennego użytku.
- Mieszkańcy mogą zgłaszać potrzeby zakupu określonych w pkt 1 produktów na poszczególnych Oddziałach u Pielęgniarki oddziałowej.
- Zapotrzebowanie w formie pisemnej dokonuje pracownik Działu Terapeutyczno – Społecznego lub w wyjątkowych przypadkach pracownik Działu Pielęgnacyjno – Opiekuńczego.
- Zapotrzebowanie zawiera: imię i nazwisko mieszkańca, nazwę produktu oraz pobraną od mieszkańca kwotę na zakupy do rozliczenia. Następnie pracownik DT uzyskuje podpis zamawiającego mieszkańca, opatruje zamówienie datą i swoim podpisem.
- Pracownik DT realizuje zakupy w miarę możliwości w dniu dokonania zamówienia lub w innym dniu ustalonym z mieszkańcem.
- Pracownik DT ma obowiązek każdy zakup udokumentować dowodem zakupu: m.in. paragonem opisanym imieniem i nazwiskiem mieszkańca, dla którego zakup został dokonany.
- Po dokonaniu zakupów pracownik DT wypełnia indywidualnie dla każdego mieszkańca tabelę – zestawienie do rozliczenia zakupów, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
- Pracownik DT po dokonaniu zakupów i wypełnieniu zestawienia do rozliczenia zakupów, udaje się w tym samym dniu do mieszkańca i przekazuje ww. zakupione produkty, rozlicza się z pobranej kwoty zaliczki na zakupy, co potwierdza pisemnie mieszkaniec.
- Pracownik DT prowadzi w formie pisemnej oddzielnie dla każdego mieszkańca ewidencję zakupów zawierającą na każdy miesiąc: dowody zapotrzebowań, określonych w pkt 3, kopie dowodów zakupów (paragony, faktury), zestawienie do rozliczenia zakupów, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
- W każdym miesiącu - w ostatnim dniu pracującym w miesiącu ewidencje określone w pkt 7 oddzielnie dla każdego mieszkańca Pracownik DT przekazuje Kierownikowi Działu Terapeutyczno – Społecznego do kontroli.