Schemat struktury organizacyjnej Domu Pomocy Społecznej im. L. i A. Helclów
- Dyrektor
- Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych i Technicznych
- Dział Administracyjno-Gospodarczy
- Dział Organizacyjny
- Dział Obsługi Mieszkańców
- Główny Księgowy
- Dział Finansowo - Księgowy
- Sekcja Personalna
- Radca Prawny
- Kapelan
- Inspektor Ochrony Danych
- Dział Pielęgnacyjno - Opiekuńczy
- Dział Terapeutyczno - Społeczny
- Dział Rehabilitacji
Schemat struktury organizacyjnej Domu Pomocy Społecznej im. L. i A. Helclów
- Dyrektor kieruje pracą Domu poprzez wydawanie zarządzeń, regulaminów, poleceń służbowych oraz podejmowanie innych decyzji kierowniczych.
- Dyrektorowi podlegają bezpośrednio: Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych
i Technicznych, Główny Księgowy, Kierownik Sekcji Personalnej, Główny Specjalista ds. Pielęgnacyjno – Opiekuńczych, Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego, Kierownik Działu Rehabilitacji, Radca Prawny, Inspektor Ochrony Danych i Kapelan. - Dyrektor:
- reprezentuje Dom na zewnątrz i w ramach udzielonego przez Prezydenta Miasta Krakowa pełnomocnictwa upoważniony jest do składania w imieniu Gminy Miejskiej Kraków oświadczeń woli, dokonywania czynności prawnych i udzielania dalszych pełnomocnictw;
- podejmuje decyzje dotyczące planowania i realizacji planu finansowego Domu w oparciu o wnioski przygotowane przez Głównego Księgowego, uzgodnione odpowiednio z kierownikami komórek organizacyjnych Domu;
- w drodze polecenia służbowego może zobowiązać i upoważnić kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników Domu do wykonywania w jego imieniu zadań zastrzeżonych do kompetencji Dyrektora;
- sprawuje kontrolę zarządczą w Domu na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz aktach prawa miejscowego Gminy Miejskiej Kraków, w szczególności w odniesieniu do zadań realizowanych przez bezpośrednio podległych służbowo pracowników, o których mowa w ust. 2.
- Dyrektor w celu poprawy jakości i efektywności pracy Domu może tworzyć w drodze odrębnego zarządzenia zespoły zadaniowe do realizacji określonych zadań. Koordynacja tych działań powierzana jest pracownikom w zakresach czynności.
- Dyrektora podczas jego nieobecności zastępuje Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych i Technicznych, a w przypadku jego równoczesnej nieobecności wyznaczony przez Dyrektora Kierownik Działu, realizujący w całości zadania i kompetencje Dyrektora Domu, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych i Technicznych
- Zastępcy Dyrektora ds. Organizacyjnych i Technicznych podlegają bezpośrednio: Kierownik Działu Administracyjno - Gospodarczego, Kierownik Działu Organizacyjnego oraz Kierownik Działu Obsługi Mieszkańców.
- Zastępca Dyrektora ds. Organizacyjnych i Technicznych odpowiada przed Dyrektorem za właściwą pracę i koordynację działalności podległych komórek.
- Zakres odpowiedzialności Głównego Księgowego regulują odrębne przepisy.
- Do zakresu działania Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Domu;
- nadzór nad wykonywaniem dyspozycji środkami pieniężnymi, których dysponentem jest Dom;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Domu;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Pracą Działu kieruje Główny Księgowy.
- Do zadań Działu wynikających z przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o rachunkowości należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające w szczególności na:
- organizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia Domu, sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
- bieżącym, prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
- nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
- prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające w szczególności na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania planu finansowego, będącymi w dyspozycji Domu,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Dom,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności pieniężnych i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- analiza wykorzystania środków ujętych w planie wydatków Domu;
- dokonywanie kontroli wewnętrznej na podstawie odrębnego Regulaminu;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych, wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności Zakładowego Planu Kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;
- dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania planu finansowego oraz jego zmian;
- opracowywanie rocznych projektów planów finansowych oraz wniosków zawierających zmiany do planów;
- prowadzenie kasy Domu;
- obsługa księgowa depozytów pieniężnych mieszkańców Domu;
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i wyposażenia;
- nadzór nad pracami komisji inwentaryzacyjnych przy ustaleniu i rozliczaniu różnicy inwentarzowej.
Dział Terapeutyczno –Społeczny
- Pracą Działu kieruje Kierownik Działu Terapeutyczno – Społecznego.
- Dział Terapeutyczno – Społeczny organizuje i realizuje zadania statutowe Domu z zakresu świadczeń socjalnych, opiekuńczych, wspomagających, w tym terapii zajęciowej, na rzecz mieszkańców Domu.
- Dział Terapeutyczno – Społeczny składa się z dwóch Zespołów:
- Zespołu Terapii i Pomocy Specjalistycznej;
- Zespołu Pracy Socjalnej.
- Dyrektor Domu może powierzyć wyznaczonym pracownikom koordynowanie pracy zespołów, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2.
- Do zadań Działu Terapeutyczno – Społecznego należy w szczególności:
- opracowywanie planów i programów pracy terapeutycznej i wspierającej;
- opracowywanie Indywidualnych Planów Wsparcia (IPW), we współpracy z pracownikami Działów: Pielęgnacyjno – Opiekuńczego, Rehabilitacji, Obsługi Mieszkańców;
- dostosowywanie zakresu i poziomu terapii i wsparcia oraz opieki do zindywidualizowanych potrzeb mieszkańców Domu, ich stopnia psychicznej i fizycznej sprawności, z zachowaniem prawa do intymnego i godnego życia oraz respektowania ich praw osobistych i możliwości zachowania samodzielności i wyboru stylu życia;
- inicjowanie działań z innymi komórkami organizacyjnymi Domu i podmiotami trzecimi w celu załatwiania spraw zmierzających do ustanowienia przedstawiciela ustawowego dla mieszkańców Domu wymagających reprezentowania ich spraw;
- sprawowanie w zakresie zadań Działu opieki nad mieszkańcami na terenie Domu oraz w czasie zajęć organizowanych poza Domem;
- zapewnienie wsparcia finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, osobom nie posiadającym żadnych własnych dochodów;
- pomoc mieszkańcom Domu w załatwianiu spraw osobistych;
- załatwianie wszelkich spraw związanych z rozliczeniami odpłatności za pobyt w Domu;
- przekazywanie mieszkańcom Domu świadczeń w kwotach wynikających z właściwych dokumentów oraz rozliczanie leków i środków higienicznych (np. pieluchomajtek) zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- prowadzenie postępowań związanych z gospodarowaniem depozytami pieniężnymi i rzeczowymi mieszkańców Domu, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Domu;
- organizacja życia codziennego mieszkańców Domu;
- współpraca z rodzinami mieszkańców oraz instytucjami zajmującymi się sprawami mieszkańców Domu;
- organizowanie zmarłemu mieszkańcowi Domu godnego pogrzebu, zgodnie z jego wyznaniem i miejscowymi zwyczajami, załatwianie spraw formalnych związanych z pogrzebem mieszkańców Domu;
- udział w spotkaniach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych dotyczących realizacji IPW mieszkańców oraz w spotkaniach społeczności Domu;
- prowadzenie terapii zajęciowej i zajęć kulturalno – oświatowych;
- aktywizacja, integracja i usamodzielnianie mieszkańców Domu;
- organizowanie uroczystości świątecznych, rocznicowych oraz cyklicznych spotkań i imprez w Domu;
- udział w organizacji turnusów rehabilitacyjnych dla mieszkańców Domu;
- tworzenie warunków do rozwoju partycypacji mieszkańców Domu oraz ich współpracy w planowaniu terapii i imprez kulturalno – oświatowych;
- świadczenie pracy socjalnej na rzecz mieszkańców Domu;
- prowadzenie wykazu osób skierowanych na podstawie decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1 oczekujących na przyjęcie do Domu oraz, po akceptacji Dyrektora, powiadamianie osób oczekujących o wolnym miejscu;
- przyjmowanie osób do zamieszkania, zaznajamianie we współpracy z Działem Pielęgnacyjno – Opiekuńczym, z zasadami funkcjonowania Zespołów Pielęgnacyjno – Opiekuńczych, przedstawianie koordynatorom Zespołów Pielęgnacyjno – Opiekuńczych, stworzenie warunków do wyboru przez mieszkańca Domu pracownika pierwszego kontaktu;
- prowadzenie dokumentacji mieszkańca Domu oraz jego spraw ewidencyjnych;
- prowadzenie sprawozdawczości i współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi instytucjami w sprawach dotyczących mieszkańców Domu.
Dział Pielęgnacyjno – Opiekuńczy
- Pracą Działu kieruje Główny Specjalista ds. Pielęgnacyjno – Opiekuńczych, który koordynuje pracę 12 Zespołów Pielęgnacyjno – Opiekuńczych.
- Do zadań Działu należy w szczególności:
- zapewnienie mieszkańcom Domu pomocy w podstawowych czynnościach pielęgnacyjnych (mycie, kąpiel, ubieranie) i stymulowanie do podtrzymywania samodzielności w wykonywaniu tych czynności;
- zapewnienie podstawowych świadczeń opiekuńczych – karmienia, ubierania, mycia, kąpania osób, które nie mogą samodzielnie wykonać tych czynności;
- sprawowanie całodobowej opieki pielęgniarskiej i pielęgnacyjnej dla mieszkańców Domu;
- zapewnienie utrzymania właściwej higieny i możliwie najlepszego stanu psychofizycznego mieszkańców Domu;
- zapewnienie mieszkańcom Domu dostępu do świadczeń zdrowotnych i opieki medycznej stosownie do stanu zdrowia oraz ustalanie terminów badań i zabiegów specjalistycznych we współpracy z lekarzami i specjalistami prowadzącymi leczenie mieszkańców Domu;
- współpraca z lekarzami oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi Domu w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w leki i środki pomocnicze;
- zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa oraz sprawowanie opieki nad mieszkańcami na terenie Domu oraz w czasie zajęć organizowanych poza Domem;
- ustalanie we współpracy z lekarzem diet, przekazywanie informacji w tym zakresie do Działu Obsługi Mieszkańców;
- współpraca z Działem Terapeutyczno – Społecznym oraz Działem Rehabilitacji w ustalaniu bezpiecznych form aktywności mieszkańców Domu stosownie do stanu zdrowia;
- wyrażanie opinii w zakresie przebywania mieszkańców poza Domem – wobec mieszkańców, których stan zdrowia wymaga takiej opinii, we współpracy
z lekarzem; - współpraca z Działem Administracyjno-Gospodarczym w organizacji transportu mieszkańców Domu;
- współpraca w opracowywaniu grupowych i indywidualnych programów pracy terapeutycznej oraz indywidualnych planów wsparcia;
- zorganizowanie i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Działu przez całą dobę;
- nadzór nad wyposażeniem pokoju mieszkańca w niezbędne meble, sprzęty, pościel, a także bieliznę oraz środki higieny osobistej, odzież i obuwie;
- zapewnienie utrzymywania właściwego poziomu higieniczno – sanitarnego pomieszczeń Domu przeznaczonych dla mieszkańców, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami sanitarno – epidemiologicznymi.
- Pracą Działu kieruje Kierownik Działu Rehabilitacji.
- Do zadań Działu należy w szczególności:
- zapewnienie zabiegów usprawnienia ruchowego stosownie do indywidualnych potrzeb mieszkańców Domu;
- zapewnienie przyłóżkowych zabiegów rehabilitacyjnych dla mieszkańców leżących we współpracy z Działem Pielęgnacyjno – Opiekuńczym;
- konsultowanie mieszkańców Domu w zakresie doboru indywidualnego oprzyrządowania rehabilitacyjnego i nauka posługiwania się nim;
- koordynacja działań w zakresie realizacji programu rehabilitacji leczniczej z uwzględnieniem planów opieki medycznej;
- udział w opracowywaniu grupowych i indywidualnych programów pracy terapeutycznej i indywidualnych planów wsparcia;
- sprawowanie opieki nad mieszkańcami w zakresie zadań Działu, na terenie Domu oraz w czasie zajęć organizowanych poza Domem;
- organizowanie dodatkowych zajęć sportowych dla mieszkańców Domu, podnoszących ich sprawność;
- prowadzenie kart rehabilitacyjnych mieszkańców Domu oraz ewidencji obecności na zabiegach w formie elektronicznej;
- aktywizacja, integracja i usamodzielnianie mieszkańców Domu.
Dział Administracyjno – Gospodarczy
- Pracą Działu kieruje Kierownik Działu Administracyjno - Gospodarczego.
- Dział Administracyjno - Gospodarczy składa się z dwóch Zespołów:
- Zespół Administracyjny;
- Zespół Gospodarczy.
- Dyrektor Domu może powierzyć wyznaczonym pracownikom koordynowanie pracy zespołów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.
- Do zadań Działu należy w szczególności:
- Zespół Administracyjny:
- zapewnienie oraz nadzór nad realizacją i rozliczenie: usług telekomunikacyjnych, w tym dostępu do sieci Internet oraz dostaw mediów niezbędnych do funkcjonowania Domu;
- prowadzenie gospodarki magazynowej Domu wraz z dokumentacją finansową, z wyłączeniem magazynu spożywczego;
- zapewnienie dostaw i usług niezbędnych dla zapewnienia ciągłości pracy Domu, w tym realizacja zakupów inwestycyjnych Domu;
- realizacja zadań i obowiązków z zakresu ochrony środowiska, w tym sporządzanie wniosków i sprawozdań z wykorzystaniem obowiązkowych narzędzi;
- organizowanie właściwego gospodarowania składnikami majątkowymi Domu, w tym zapewnienie ochrony i ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności Domu oraz likwidacja szkód;
- prowadzenie archiwum zakładowego zgodnie z odrębny regulaminem;
- wprowadzanie aplikacji informatycznych w Domu oraz pomoc i nadzór nad ich prawidłowym wykorzystaniem, a także zapewnienie prawidłowego funkcjonowania aplikacji informatycznych użytkowanych przez pracowników Domu;
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania infrastruktury informatycznej Domu;
- zapewnienie ochrony danych gromadzonych z wykorzystaniem technik informatycznych w Domu oraz współpraca z Działem Organizacyjnym w zakresie polityki bezpieczeństwa informacji Domu;
- obsługa techniczna stron internetowych Domu oraz Biuletynu Informacji Publicznej oraz Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej;
- obsługa dochodów pozyskiwanych przez Dom z tytułu korzystania z infrastruktury Domu na realizację zadań nie związanych z działalnością statutową Domu, w tym przygotowanie projektów umów i wystawianie dokumentów rozliczeniowych;
- prowadzenie ewidencji dotyczącej korzystania z pomieszczeń Domu (świetlicy i pokoi gościnnych) oraz rozliczanie użytkowników tych pomieszczeń z tytułu kosztów korzystania i stanu pomieszczeń i ich wyposażenia;
- prowadzenie depozytu rzeczowego mieszkańców Domu;
- składanie deklaracji z tytułu podatków i opłat, w tym w zakresie związanym z gospodarką odpadami oraz z tytułu podatku od nieruchomości i rozliczanie opłat i podatków;
- utrzymanie budynku w należytym stanie porządkowym i sanitarnym, w tym utrzymanie czystości w pomieszczeniach administracji i ogólnodostępnych;
- realizacja zadań Domu wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami.
- Zespół Gospodarczy:
- Zespół Administracyjny:
- wykonywanie napraw, remontów, bieżących konserwacji z użyciem sił własnych;
- utrzymanie budynku i jego otoczenia oraz wyposażenia, instalacji i urządzeń w należytym stanie technicznym oraz pielęgnacja i utrzymanie zieleni;
- organizowanie transportu na potrzeby funkcjonowania oraz realizacji zadań Domu oraz nadzór nad właściwym wykorzystaniem i stanem technicznym pojazdów służbowych Domu;
- zapewnienie dozoru obiektu i urządzeń technicznych i wyposażenia Domu, w tym kotłowni;
- wykonywanie zadań zarządcy nieruchomości przekazanej w trwały zarząd Domu, w tym zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania nieruchomości i jej otoczenia;
- przygotowanie koncepcji i analiz optymalnego wykorzystania nieruchomości i obiektów budowlanych;
- zapewnienie konserwacji sprzętów i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia ciągłości pracy Domu;
- nadzór nad osobami wykonującymi prace na rzecz Domu w zakresie zgodnym z zadaniami Działu, zatrudnionymi w ramach wspieranych form zatrudnienia, a także nad osobami pozbawionymi wolności, wykonującymi prace na cele społeczne na rzecz Domu;
- zapewnienie właściwego zabezpieczenia majątku Domu;
- realizacja zadań wynikających z ochrony przeciwpożarowej, w tym sporządzanie i aktualizacja planów i instrukcji przeciwpożarowych;
- realizacja zadań wynikających z przepisów dotyczących zabezpieczenia nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków zgodnie z obowiązującą w Domu instrukcją;
- organizowanie pracy komisji BHP w porozumieniu z pracownikiem zatrudnionym na Stanowisku ds. BHP i ppoż. oraz analiza wdrożenia wniosków z kontroli.
- Pracą Działu kieruje Kierownik Działu Organizacyjnego.
- Do zadań Działu należy w szczególności:
- prowadzenie rejestrów, dystrybucja i przechowywanie:
- aktów normatywnych, procedur wewnętrznych i zewnętrznych w zakresie wynikającym z działalności Domu,
- umów zawieranych przez Dyrektora Domu, z wyłączeniem umów o pracę,
- upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Dyrektora Domu,
- skarg wpływających do Domu,
- prowadzenie sekretariatu Dyrektora i Zastępcy Dyrektora Domu;
- obsługa kancelaryjna Domu;
- organizowanie udostępniania informacji publicznej na wniosek, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 z późn. zm.);
- organizowanie i przeprowadzanie w Domu postępowań w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, w tym postępowań o udzielenie zamówień, do których nie stosuje się przepisów ww. ustawy, w tym:
- realizacja obowiązków Domu jako zamawiającego wynikających z obowiązujących przepisów,
- opracowywanie i przestrzeganie jednolitych zasad udzielania zamówień,
- sporządzanie planów zamówień publicznych oraz harmonogramów postępowań o udzielenie zamówienia,
- analiza wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia pod kątem kompletności trybu oraz celowości udzielenia zamówienia, opracowanie dokumentacji zamówienia, przeprowadzenie postępowań oraz sporządzanie projektów umów dotyczących zamówienia,
- weryfikacja i koordynacja w zakresie przygotowywanych przez komórki organizacyjne domu projektów wewnętrznych aktów prawnych;
- przeprowadzanie postępowań z zakresu kontroli wewnętrznej w zakresie poprawności realizacji zadań przez komórki organizacyjne Domu, zgodnie z oddzielnym Regulaminem wewnętrznym Domu;
- przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego w sprawie wpływających skarg oraz terminowe przygotowanie projektów odpowiedzi;
- informowanie o procedowanych zmianach w przepisach prawa mających wpływ na funkcjonowanie Domu,
- organizowanie i prowadzenie polityki informacyjnej Domu w zakresie:
- zbierania, opracowywania i dystrybucji informacji dotyczących Domu, w celu poprawienia jakości i sprawności działania Domu,
- przygotowania informacji do opublikowania na stronie internetowej Domu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, w szczególności w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów oraz w celu prezentowania działalności Domu;
- monitoring, realizacja i rozliczenie zadań inwestycyjnych Domu;
- przygotowanie, nadzór nad realizacją i rozliczenie robót budowlanych dotyczących bieżących konserwacji i remontów w nieruchomościach i lokalach będących w dyspozycji Domu;
- poszukiwanie informacji o możliwości pozyskania środków na działania związane z rozbudową i przebudową infrastruktury Domu oraz aplikowanie i realizacja zatwierdzonych projektów infrastrukturalnych.
- Pracą Działu kieruje Kierownik Działu Obsługi Mieszkańców.
- Dział Obsługi Mieszkańców przygotowuje wyżywienie dla mieszkańców Domu, zgodnie z obowiązującymi normami rzeczowymi i finansowymi, przy uwzględnieniu zasad racjonalnej dietetyki i higieny żywienia.
- Do zadań Działu należy w szczególności:
- planowanie ilości i rodzajów posiłków dla mieszkańców Domu;
- zapewnienie zgodności wyżywienia mieszkańców Domu z obowiązującymi normami żywieniowymi;
- zapewnienie zaopatrzenia w artykuły spożywcze niezbędne do zabezpieczenia prawidłowego żywienia mieszkańców Domu;
- przygotowanie codziennie 5 posiłków, w tym zleconego przez lekarza wyżywienia dietetycznego, dla wszystkich mieszkańców Domu;
- sprawdzenie właściwego stanu technicznego urządzeń i wyposażenia kuchni;
- współpraca z Działami: Pielęgnacyjno – Opiekuńczym i Terapeutyczno – Społecznym w zakresie żywienia mieszkańców Domu;
- przygotowanie ilościowo – wartościowego wykazu artykułów żywnościowych dla potrzeb udzielenia zamówienia publicznego;
- wdrożenie i utrzymywanie systemu HACCP (Analiza Zagrożeń i Krytyczny Punkt Kontroli) w celu wyeliminowania zagrożeń bezpieczeństwa żywieniowego;
- prowadzenie Księgi Sanitarnej oraz szkolenie pracowników w zakresie Dobrej Praktyki Higienicznej i Produkcyjnej;
- kontrola i zapewnienie przestrzegania instrukcji Dobrej Praktyki Higienicznej i Produkcyjnej;
- pranie i prasowanie bielizny pościelowej, ręczników, odzieży oraz bielizny osobistej mieszkańców Domu;
- drobne naprawy i przeróbki odzieży oraz szycie bielizny pościelowej dla mieszkańców Domu;
- zaopatrzenie mieszkańców Domu w leki zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- prowadzenie gospodarki magazynowej dotyczącej żywienia mieszkańców Domu.
- Pracą Sekcji kieruje Kierownik Sekcji Personalnej.
- W ramach Sekcji funkcjonuje Stanowisko ds. BHP i ppoż.
- Do zadań Sekcji należy w szczególności:
- prowadzenie spraw pracowniczych osób zatrudnionych w Domu, na podstawie umów o pracę, jak i osób które łączy z Domem inna forma współpracy, w szczególności: umowa cywilnoprawna, staż, praktyka zawodowa lub wolontariat;
- zapewnienie prowadzenia prawidłowej i kompletnej dokumentacji akt osobowych pracowników oraz egzekwowanie aktualizacji zakresów czynności;
- opracowywanie systemu oceny pracowników i wynagradzania;
- realizowanie ustalonej przez Dyrektora polityki kadrowej w ramach obowiązujących przepisów prawa pracy;
- organizowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników;
- organizowanie działalności socjalnej na rzecz pracowników;
- nadzorowanie i kontrola przestrzegania dyscypliny obowiązujących przepisów z zakresu dyscypliny pracy;
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej, dotyczącej: wynagrodzeń, wypłat zasiłków, naliczania składek do ZUS oraz podatków;
- prowadzenie spraw związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- terminowe przygotowywanie wypłat pracowników;
- współpraca z Działem Finansowo – Księgowym, w zakresie świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;
- współpraca ze związkami zawodowymi;
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem wspieranym, wolontariatem oraz praktykami w Domu;
- realizacja zadań wynikających z przepisów o Pracowniczych Planach Kapitałowych.
- Do zadań pracownika zatrudnionego na Stanowisku ds. BHP i ppoż. należy w szczególności:
- systematyczna kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przez pracowników Domu i mieszkańców Domu zasad i przepisów BHP, w tym terminowe kierowanie na badania wstępne, okresowe, kontrolne pracowników Domu;
- dokonywanie okresowych ocen i analiz stanu BHP, przedkładanie Dyrektorowi Domu informacji o aktualnym stanie wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia wszelkich zagrożeń i nieprawidłowości;
- prowadzenie dokumentacji powypadkowych, analizowanie przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy i stawianie wniosków zmierzających do usunięcia wszelkich zagrożeń;
- organizowanie szkoleń BHP dla pracowników Domu;
- przeprowadzanie doraźnych kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego w obiektach Domu, wydawanie doraźnych zaleceń lub zarządzeń w sprawie poprawy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w zakresie ustalonych uprawnień;
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością rozmieszczenia, stanu gotowości, konserwacji sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych, prawidłowym wyznaczaniem oznakowaniem i utrzymaniem dróg pożarowych, środków łączności, alarmowania, punktów czerpania wody dla celów gaśniczych;
- organizowanie działalności informacyjnej w zakresie BHP i ochrony przeciwpożarowej;
- udział w ocenie projektów inwestycyjnych budowy i modernizacji obiektów i urządzeń oraz udział w komisjach odbiorczych;
- aktualizacja planów ewakuacji i instrukcji przeciwpożarowej Domu;
- zapewnienie pracownikom Domu odzieży roboczej zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznymi Domu.
Radca Prawny wykonuje obsługę prawną Domu według zasad określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 6 lipca 1982 roku o radcach prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 75).
Inspektor Ochrony Danych wykonuje zadania określone w art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/W, a w szczególności:
- informuje Dyrektora oraz pracowników Domu, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach wynikających z rozporządzenia RODO oraz innych przepisów Unii Europejskiej lub państw członkowskich o ochronie danych i doradza im w tym zakresie;
- monitoruje przestrzeganie rozporządzenia RODO, innych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz prowadzi szkolenia wewnętrzne zwiększające świadomość personelu Domu w zakresie zasad dotyczących ochrony danych osobowych;
- przygotowuje projekty wewnętrznych aktów prawnych i poleceń służbowych Dyrektora w zakresie ochrony danych osobowych;
- podejmuje kontakt i bieżącą współpracę (w uzgodnieniu z Dyrektorem) z właściwymi organami i podmiotami zewnętrznymi w kwestiach związanych z przetwarzaniem przez Dom danych osobowych.
Do obowiązków Kapelana należy wykonywanie posługi duszpasterskiej na rzecz mieszkańców Domu.
Schemat struktury organizacyjnej Domu Pomocy Społecznej im. L. i A. Helclów